Taizé

Ja, då var man hemma igen då. Skönt! Den här veckan har varit lärorik. Jag har verkligen lärt mig att uppskatta saker mer än jag gjorde förut.
När vi kom till Taizé var alla negativa. Och det höll i sig ett bra tag...
    
Den första duschen vi tog vi så sjukt kall, det var den värsta duschen jag någonsin tagit. Jag och de andra tjejerna skrek när vi duschade och man försökte verkligen att skynda sig så mycket som möjligt. Men sen, alla duschar efter det, uppskattade man verkligen. För det kunde helt enkelt inte bli värre än vad det varit.
    
Den första maträtten vi fick var också hemsk.. Eller ja, så hemsk var den inte. Men alla tyckte väl det då. Det var potatismos och typ två salamibitar. Dessutom var getingarna helt tokiga den dagen. Men även maten lärde jag mig att tycka om.

Det finns knappt någon anställd i Taizé. Det är de som är och hälsar på som jobbar. Därför delas det ut olika sysslor till folk. Tror ni inte vi får det värsta även där, toalett städning. De föröskte peppa oss med en liten verision på ABBA låten "Dancing queen". Tror den var ungefär såhär:

You're in bed and your mood is low, looking out for a place to go
where they do something funny, where everything is clean

you're in the mood to scrub
and when you see that dirt

we are the cleaning team
look how sweet, just like in a dream
cleaning team
feel the dirt from the sponge so green
we can clean, we can scrub
having the time of our life
ooh, see that dirt, make it clean
diggin' the cleaning team

Men i alla fall.. sista dagarna hade vi riktigt roligt. På fredagen hade vi fredagsmys på vårt rum. Kyrkan bjöd på chips, choklad, cola m.m. och så spelade vi gitarr och sjöng. Och den sista dagen gick jag och Johan till Oyak (både en kiosk där man kan köpa chips, vatten, yoghurt m.m. och ett ställe där ungdomarna hänger på kvällarna). Där snackade vi med massa främlingar. Gick fram och kramade folk med "free hugs" skyltar och hade jättekul. Vad som var synd var bara att vi var tvugna att vara hemma senast halv 11.

Aja, slutet gott. Allting gott.. Borta bra, hemma bäst.




Bilderna är redigerade, det var inte riktigt såhär fint


Matkön


Ljusmässa. Jag fick ingen bra bild (det var egentligen inte tillåtet att fota). Men det var verkligen häftigt. Tänk er 3000 personer (drygt) och alla håller ett varsitt ljus och sjunger.

Puss och kram, nu ska jag sova. I min egen säng.



Kommentarer
Mormor

Häftigt Julia! Tänkte komma till S:t Eskil i går kväll och hälsa dig välkommen men så tänkte jag att mor och far kanske skulle känna sig tvungna att bjuda även mig på räkmacka så jag ångrade mig. Men nu önskar jag dig varmt välkommen hem! Är det alltid så där mycket folk i Taizé eller är det bara vid vissa tillfällen? Får höra närmare så småningom. Till dess puss och kram från Morfar o Mormor.

2009-11-03 @ 13:15:07
mamma

Vilken rolig version av "Dancing queen"!! Det är jättebra att du lärt dig uppskatta det du har här hemma. Hoppas det håller i sig länge!!



Jag kom just tillbaka till skolan från Farstabadet. Skönt att glida ner i en varm bubbelpool och in i en varm bastu när det är så kallt och ruggigt ute!



Puss och kram <3<3<3 mamma

2009-11-03 @ 20:33:34
julia :)

Vad gulligt mormor att du tänkt komma och möta mig =) Det hade varit kul.

Nej, det här var ovanligt lite folk. På sommaren brukar det vara 10 000 personer. 3000 är ingenting.



Ja, det får vi väl hoppas mamma. Men jag brukar väl ändå uppskatta saker?

åh, vad skönt det låter.



puss på er <3

2009-11-04 @ 23:05:20
URL: http://juliacastlin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0