Laga mat

Vad utvecklande det är att vara här. Minns att jag förut följde recepten punkt för punkt när jag skulle laga nåt och noga kollade så jag inte glömde nåt. Minns även att jag frågade om allt, hur mycket smör eller olja man skulle ha för att steka bl.a. Töntiga saker nu när man tänker på det.

Nu känns det sjukt kul att experimentera med att ta bort vissa saker och lägga till andra saker istället. Har gjort morotssoppa nu två dagar i rad. Mycket nyttigt och gott. Första gången hade jag morötter, lök, gräslök, celeri, mjölk, vatten och nån slags grönsaksbuljong. Nu, andra gången jag gjorde den la jag även till lite andra saker, svamp bl.a. Man kan ju göra soppa på nästan vad som helst ju :p

Jag antar att jag vågade testa lite nya saker för att jag tänkte att det ändå inte spelade någon roll vad jag hade i, för det var ju ändå bara jag som skulle äta den... trodde jag ja. Ellie kom hem lite oväntat under tiden jag lagade soppan och frågade vad jag lagade. Så jag frågade om hon också ville ha lite, vilket hon gärna ville. Så det som egentligen bara var tänkt för mig blev till 3 personer (Lucy också).

Som tur var blev resultatet mycket lyckat, vilket var jättekul. :) Ellie tyckte om den!

Imorse testade jag även att göra nyttiga pannkakor. Gjorda med enkla saker som nästan alltid finns hemma: (mosad) banan, havregryn och 2 ägg (och sen la jag även till mina vetegroddar). Och så stekte jag dem och det blev hur gott som helst :) åt tillsammans med banan och blåbär.



Kommentarer
Mormor

Heja Julia! Så roligt att du vågar experimentera med maten. Jag önskar också att jag kunde! I dag har Mamma och Elin varit här och ätit fisksoppa som blev över sedan ärtgänget var här i går. Pappa kunde inte komma för han jobbade hela dagen. Elin hjälpte mig att byta patron i skrivaren. Och så spelade vi kort. Puss o kram! Mormor

Svar: Jag vågar för att det dels bara är jag som ska äta det och dels inte jag som betalar för maten... Så då bryr man sig inte om det blir lite fel :p vad trevligt! Önskar att jag också kunde vara med!
Julia

2013-03-01 @ 17:18:47
P

Ser fram emot då du kommer hem att kastrullerna går varma.

Svar: Ja vi får väl se om jag vågar laga nåt där hemma :p
Julia

2013-03-02 @ 19:44:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0