Bra kost = bra hy, hår, naglar osv.

Jag är en aning trött på alla som alltid ska komma med jobbiga frågor när man börjar äta nyttigt och träna. Alltid kommer det från någon: "Du behöver inte banta!", "Du är så smal, du behöver ingen diet"... Osv osv.

Jag håller på att lära mig om "Clean eating" nu, rätta mig om jag har fel... Men det går i stort sett går ut på att äta så "rent" som möjligt. Frukt, grönsaker, fullkornsprodukter osv. Inte massa socker och skit :p Och det verkar helt klart vara vettigt. Man ska inte skippa något utav "kolhydrater, fett eller protein" som många andra dieter påstår. Utan bara äta så nyttigt och varierat som möjligt.

Man ska även äta oftare och mindre mål för att hålla förbränningen i kroppen på en jämn nivå. Och dricka massor av vatten samt träna regelbundet.

Jag förstår inte hur vissa personer ser det negativa i detta... Så våga inte klaga! Det finns inget negativt alls i att försöka skära ner på intaget av onyttigheter. Om det är nåt man med säkerhet kan skippa från sin diet (utan att riskera att missa något viktigt) så är det socker.

Sedan jag börjat i detta tankesätt märker jag dels skillnad på hur min kropp ser ut. Men även andra saker. Som många vet har jag haft problem länge med min hy... Försökt sjukt många saker för att göra den bättre. Men bara genom att äta nyttigt och dricka mycket vatten ser jag stora skillnader. Har även haft rätt risigt hår, vilket ni också vet. Många har klagat på mig för att jag tappat så mycket hår och frisörerna har kollat på mitt hår och sagt: "Det här var det värsta hår jag någonsin sett! Vad GÖR du med ditt hår egentligen?". Nu har jag däremot fått höra från min frisör här i Skottland: "Wow, du har så lent och fint hår! Det ser inte alls slitet ut, så jag tror inte vi behöver klippa något idag utan vi kör bara på färgning idag".

Jag blir så sjukt glad. Allt detta kommer som en bonus jag aldrig ens tänkt på. Så jag skulle uppskatta om folk istället för att klanka ner på mig försöker att stötta mig istället. Jag är trött på att nästan behöva skämmas eller känna mig dålig till mods för att jag säger nej till en sötsak, godis, alkohol eller liknande. Om jag verkligen inte känner för det så vill jag inte känna mig tvingad att äta/dricka nåt bara för att undvika att andra ska tycka att jag är konstig. Eller om jag nu känner för det men lyckas stå emot så vill jag inte att någon försöker övertala mig att äta/dricka det... Sen ska man unna sig belöningar ibland, men bara om man verkligen känner för det. Och då ska det kännas som ett val, inte som att man fuskar "make it a choice, not a cheat". T.ex. har jag gått och längtat i flera veckor nu efter en hembakad semla och det är något jag gärna vill ha/baka när jag kommer hem.

Pheuw, blev ett långt inlägg detta. Men ja, som sagt, jag skulle uppskatta lite mer positiva kommentarer angående hur jag lever just nu. Alternativt, om ni inte har något bra att komma med, säg inget alls... För jag är trött på att andra ska lägga sig i hur jag ska leva mitt liv. Det är fint att ni bryr er... men om ni verkligen gör det så accepterar ni hur jag vill leva och uppmuntrar mig istället.

Kram på er alla som läste detta, det är väl förmodligen ni som bryr er mest och förmodligen ni som bör ta åt er mest. Är glad över att ha er i mitt liv och ser fram emot att träffa er om drygt en vecka! :)

Som mellanmål idag försökte jag att fokusera på Vitamin A, vilket ska vara bra för en fin hy. De säger att det finns mycket vitamin A i grönsaker/frukt med färgen orange och gul. Så det blev clementin, banan och mango med wheatgerms och jordnötssmör :)



Kommentarer
Personlig tränare!

Du gör helt rätt i att inte bry dig om vad andra tycker och säger! Tycker det är sjukt kul att du tränar så mycket och äter så bra mat! Jag vet själv hur pigg och glad man blir av att träna!! Kör på som bara den snygging! Du kommer aldrig att ångra det!

<3

Svar: Du är bäst! <3 tack för att du låter mig vara som jag är utan att vilja ändra på mig! Älskar dig :)
Julia

2013-03-11 @ 22:13:06
Malin Carlsson

Jätte bra att du börjat äta nyttigare och fått bättre hår och hy! Bara du inte drar det för långt :/

Sen MÅSTE du äta mina bakelser och kakor, det är inget val! Det är en order! ;) Jag har ju börjat på en konditor kurs nu som går en gång i veckan och vi får ta hem allt vi bakar ^^. Så du får ställa upp som alla andra och hjälpa till att äta upp allt ;D

När kommer du hem? :O Alltså, vilket datum? :O Dags att träffas lite tycker jag ^^ <3

Kram <3

Svar: Ja det är sjukt skönt faktiskt! :D
Hörru jag vet allt din hemliga taktik ;) visst kan jag smaka lite på nån av dina kakor men jag kan inte hjälpa dig lika mkt som jag gjort förr :p kul att du går en sån kurs!! Passar dig!

Vi måste helt klart träffas. Jag kommer hem om en vecka, 20e mars :D
Julia

2013-03-12 @ 08:31:10
Mamma

Det är jätteroligt att du upptäckt alla fysiska och psykiska fördelar med hälsosam mat!! Du ska inte bry dig om andras negativa kommentarer utan föregå med gott exempel och njuta av ditt eget välmående fullt ut!!
Jag ser sååå mycket fram emot att få träffa dig om en vecka!! Vi kommer att få det så himla kul på Gävlemaran!!

Massor av pussar o kramar från din oerhört stolta mamma <3

Svar: Tack mamma! Ja nu ska jag köra stenhårt igen. Blev så glad av alla komplimanger jag fick när jag var hemma, så det blev bara ännu mer motiverande att träna. Precis kommit hem från en 40 minuters joggingrunda! Skönt!
Julia

2013-03-13 @ 14:24:04
P

Jag säger som vanligt bara det är gott, så helt okey för mig. Kraftig som smal.

Svar: Haha :) ja! Jag gillar verkligen den här maten.
Julia

2013-03-13 @ 18:40:41
Linnea H

Du är bara GRYM Julia!!

Svar: Åhhh tack för den kommentaren! Det värmde!! <3
Julia

2013-03-26 @ 15:21:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0